tisdag 5 april 2016

Varde ljus


Det ser oansenligt ut och knappast som något värt att spara på, men skenet bedrar.
I lådorna finns 43 liter stearin från Liljeholmens fabrik i Stockholm.
Liljeholmens flyttade till Oskarshamn 1970 och den här stashen togs om hand vid flytten.
Idag är den i min ägo.
Stearin är en återvunnen råvara (animaliskt fett) till skillnad mot paraffin som tillverkas av mineralolja
eller fossil olja.
Om jag stöper 50 grams ljus räcker lagret till 860 ljus.
Ett annat räkneexempel ger vid handen att jag idag skulle få betala mellan 3800-4700 kronor om jag köpte motsvarande ljusmassa i butik.
Det här borde räcka ett bra tag.

Nu, när vi börjat preppa lite mer på allvar dyker det hela tiden upp nya saker i ämnet.
I gårdagens husorgan (blaska) kunde vi läsa en halvsida om hur dåligt förberedda gemene man är på en kris.
Som exempel tar man bland annat upp isstormen i staten Quebec 1998.
Ett mer lokalt exempel handlar om att skribenten var utan elström under tre timmar för någon månad sedan.
Det fick hen att fundera.
Jag citerar: "Sanningen är den, att vi kan stå där med våra tvättade halsar, skägg i brevlådan och rumpor bara rätt så snabbt".

Ute i världen och i Sverige rullas sen ena härvan efter den andra upp.
Medborgarnas förtroende för samhället sjunker stadigt.
Det ska bli intressant att se vad som händer inför nästa val.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar