måndag 4 april 2016

Triss


Första konserverna.
Nu är det allvar.
Tre för 25 spänn....

Vi ska alla börja någonstans och det känns rätt att börja med bönor.
Lite cowboyromantik, bara sådär.
Jag vet inte hur populärt bönor egentligen var på den tiden det begav sig.
Det måste ju ha resulterat i väderspänningar som en indiansk spejare uppfattade på flera kilometers håll.
Ett högriskföretag.

Allvarligt talat är jag ambivalent till färdiglagad fryst mat och konserver.
I vår familj är det oftast jag som lagar maten och jag använder mig av ekologiska produkter i så stor utsträckning som möjligt.
I de fall det är möjligt väljer jag lokalproducerat.
När det gäller det färdigproducerade har jag ingen kontroll alls.
Dessutom vill jag att det ska smaka så bra som möjligt
Förmodligen är vi lite bortskämda och i en krissituation äter man vad som bjuds, men...!
Den lagrade stashen måste bytas ut med jämna mellanrum allteftersom utgångsdatum närmar sig och då är det ju en klar fördel om det smakar gott eller rentav utmärkt.

Har ni några tips på kulinariska konserver och frysta festligheter?

2 kommentarer:

  1. Kulinariska konserver är något jag aldrig upplevt.
    Nyss köpte jag "Bullens pilsnerkorv" samt "Ravioli"
    ingen höjdarmat men är man hungrig så har nöden ingen lag.
    Det enda som oroar mig med en ev. kris är att medicinen tar slut
    på apoteken fortare än du hinner blinka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren, men första.
      Vi får nog inte uppleva några konservMichelinstjärnor, men man kan forska i vilka som går att leva med och att överleva på.
      Jag har också funderat över det där med medicin, det kan bli ett stort problem.

      Radera