onsdag 6 april 2016

Inventering


Idag har jag funderat lite på vilka förutsättningar vi har på gården när det gäller de lite större frågorna.

Vatten.
I vår källare finns det en öppen brunn där det alltid finns vatten.
Vi pumpar ur den med ojämna mellanrum för att vattnet inte ska bli stående och bli helt otjänligt.
Den har aldrig varit torr under de år vi bott här.
Tidigare har vi inte betraktat den som en riktig tillgång men det är ju faktiskt precis vad den är.
Om strömmen går har vi tillgång till vatten ändå och dessutom i huset.
Vi ska testa kvaliteten på vattnet för att se hur bra/dåligt det är.


Värme.Det finns en vedspis i köket men den räcker inte till för att värma upp hela huset.
Om det blir strömavbrott får vi stänga av en del av huset för att kunna hålla värmen uppe.
En lösning skulle vara att sätta in en riktig braskamin i salen, det får bli ett framtida projekt.
Vedspisen funkar bra att laga mat på, det har jag testat några gånger när spisen ändå eldas i.
Lustigt nog får jag en riktigt bra känsla inombords när jag lagat maten vedeldat.
Är det för att jag snuvar elbolaget på pengar?

Lagring av mat.I ett uthus har en motorintresserad tidigare husägare grävt ut en "smörjgrop" med gjutna väggar och golv.
Den är fyrkantig och cirka 15 kvadratmeter stor och förmodligen aldrig använd som smörjgrop.
Det känns mer som ett skyddsrum.
Där borde det vara möjligt att bygga ett isolerat tak som fungerar som golv i marknivå.

Jag vet inte hur man ska lösa det med ventilation men det borde gå att klura ut.
Ett första steg är att kolla upp temperaturen i gropen som är cirka 1,5 meter djup.

Odling och mat.Vi har cirka 15.000 kvadratmeter uppdelat på två ställen.
Det bör räcka till mindre djurhållning i form av höns, kaniner och eventuellt får.
Jorden är ganska stenrik men inte omöjlig på något sätt, det är tidigare jordbruksmark.
Vi har anlagt en rabatt för insekter (pollinerare) och satsar på att ha en skiftande tomt med plats för djur, insekter och fågelliv.

Nu ska jag klura lite på vad som ska prioriteras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar