onsdag 30 mars 2016

Vi tar sats


Nu närmar vi oss varmare tider.
Potatistjuvarna på bilden är, liksom jag, på bra humör.

Vad handlar då den här bloggen om?
Om jag ska ta det från början så är jag uppväxt på landet under en tid då självhushållning var något naturligt och dessutom ganska vanligt.
Idag ser vi hur landsbygden avfolkas och avvecklas i en allt snabbare takt.
Tanken verkar vara att alla ska bo i städer och ägna fritiden åt att konsumera, helst i gigantiska shoppingcenter.
Det där köper jag inte.
Jag vill tillbaka till tiden när man odlade sin egen mat.
Mat som man vet vad den innehåller.
Giftfritt.

Nu har vi vuxna i familjen bestämt oss för att satsa mer än halvhjärtat på odling och att vi ska vara bättre förberedda i händelse av kris i samhället.
Ett beslut som var lätt att fatta då vi båda är inne på samma linje.
Better safe than sorry.

Förutom det här med odling kommer vi att se över vilka andra behov vi har.
Behöver vi en braskamin? jordkällare?  höns? kontanter? elverk? traktor? konserver?
Listan kan göras lång och vi kommer att vända på varje sten.

Dagens uppgift har varit att plantera bärbuskar räddade från en villatomt.
Ägaren ville bli av med ett antal buskar då det fanns alldeles för många för hans behov.
Kostnaden blev transporten av buskarna.
På hemvägen passade vi på att dela med oss av buskrikedomen.
Vi hann med att plantera sju fullvuxna svarta vinbärsbuskar idag, resten måste i jorden under morgondagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar